Gravitationslös på Jorden?

Jag och Johanna diskuterade i helgen huruvida det finns och inte finns någon maskin som kan göra att vi blir gravitationslösa här på jorden.

Hon sa att det fanns. Jag sa att det inte gjorde det.

Det enda jag sa skulle kunna göra oss gravitationslösa är att falla med ett flygplan. En sådan där jumbojet som är helt tomt. Som USA och Ryssland använder sig av i ett kommersiellt syfte att låta betalande känna på hur det är att vara gravitationslös. Det är det närmaste vi kommer gravitationslöset på jorden under en längre tid (några minuter).

Johannas argument var att N.A.S.A har utvecklat en stillastående maskin/rum placerad på jorden som tar bort gravitationen och gör att vi kan sväva precis som i yttre rymden.

Jag tvivlade starkt på detta och googlade fenomenet och fann detta:

"Hans, 34: På vilka sätt kan en människa uppleva ett gravitationslöst tillstånd om hon befinner sig på jorden?

Svar: Mycket enkelt, det är bara att kasta sig nerför ett stup! Det man upplever under fritt fall i ett gravitationsfält går ej att skilja från gravitationslöst tillstånd (här bortser vi från luftmotståndet). På den höjd där astronauterna svävar omkring i sina rymdskepp är jordens tyngdkraft är ca 90 % av den vid jordytan, så deras tyngdlöshet beror ej på att jordens gravitation på den höjden skulle vara försumbar. I och med att de befinner sig i en omloppsbana så faller de dock hela tiden fritt mot jordytan. Att uppnå tyngdlöshet går dock bra utan att befinna sig omloppsbana, men experimenten blir av naturliga skäl ganska korta innan man slår i backen. Genom att låta flygplan flyga i en speciell bana kan man dock erhålla tyngdlöshet under någon minut.

Ragnar Erlandsson, universitetslektor i fysik."


Detta rättfärdigar varken mig eller Johanna, men jag tror mig ändå ha rätt i denna frågeställning.

Johanna, nu är det din tur att motbevisa mig!

To be continued...

 


Kommentarer
Postat av: Arne

Man skulle annars kunna knyta fast plastkassar med rätt mängd luft för balansera sin vikt under vattnet exempelvis i en pool, Men även här har vatten ett motstånd.Så känslan borde väll bli snarlik även om blir lite blöt.

2009-01-20 @ 18:48:41

Kommentera inlägget här:

Namn:

Trackback



RSS 2.0