Gröt & Sötningsmedel

Är på jobbet och är förvånansvärt pigg. Åt havregrynsgröt idag till frukost och det är något jag ska börja med nu framöver. Vilken grej det där är! Älskling har predikat om hur gott det är men jag kan inte riktigt hålla med. Men bara för att det är nyttigt kan jag faktiskt få i mig det.

Fast ska jag vara ärlig har jag i socker samt två stora slevar jordgubbssylt. Kan vara därför jag är så pigg?

Apropå socker, tycker jag det är bättre att förtära riktigt socker, istället för dem konstgjorda sötningsämnena, Aspartam, Sukralos och Sackarin. Jag dricker samt äter extremt sällan läsk eller godis, men när det väl inträffar förtär jag aldrig "lightprodukter". Socker vet man ur forskningsaspekt vad det har för långsiktig inverkan på kroppens organ. Vilket man inte vet med de konstgjorda sötningsämnena - ännu.



Info:
Sukralos - (E 955) är 500-600 ggr sötare än vanligt socker och 4 ggr sötare än Aspartam. Bryts ner mycket långsammare än vanligt socker. Kan inte lagras i organiska vävnader - dvs människan.

Aspartam - (E 951) innehåller 4 kalorier per gram och är 200 ggr sötare än vanligt socker. Ger ingen kariespåverkan samt inget blodsocker- och insulinsvar. Gör dig bajsnödig vid mycket förtäring.
När kroppen bryter ner Aspartam bildas Metanol (träsprit). Det bildas även aminosyran fenylalanin som många människor har problem att bryta ner. Därför märks produkter som innehåller Aspartam "Innehåller en fenylalaninkälla".

Sackarin - (E 954) passerar matsmältningen utan att tas upp kroppen. Energiinnehållet är nära noll och insulinnivån i kroppen påverkas inte, därför kan sackarin användas av diabetiker. Sackarin är 300-700 ggr sötare än vanligt socker. Sackarin kan inte användas i högkoncentrerad form då den får en bitter och metallisk bismak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

Trackback



RSS 2.0