Imorse kl 9:32

På dörren bankas och plingas det förbrilt.
Jag vaknar hastigt ur min 2 timmar långa eller korta djupa sömn. Kastar mig ur sängen med tanken på att det är ett par skit-ungar som är utråkade.
Jag tittar ut i trappuppgången genom titthålet och ser att två granndörrar är öppna. Jag springer ut i trappuppgången endast iklädd fillisonger och känner genast att det luktar rök plus att det tjuter ur en av dörrarna. Ser att rök sipprar ut ur ena dörren och springer in och möts av hur brandlarmen skriker.

Jag ser min ena kvinnliga granne ta hand om tanten som sitter på golvet i hallen i den rökfyllda lägenheten. Tanten och den kvinnliga grannen ser tagna ut av händelsen som precis ägtrum.
Den kvinliga grannen säger att det har brunnit i tantens lägenhet. Jag tittar på henne som om hon precis sagt att solen går upp imorgon.

Jag letar efter en stol för att nå upp till de högt tjutande brandalarmen. Jag lyckas tysta ner den ena, medans jag är tvungen att bruka våld för att tysta den andra.

Efter att jag fått tyst på alarmen kommer ytterligare en kvinnlig granne och frågar vad som pågår. Innan jag hinner svara får hon syn på tanten och den andra grannen.
-Ska jag ringa ambulans?
-Nej, det är nog ingen fara. säger den hostande tanten som säkert är över 200 år.

Jag instämmer med den nyanlände grannen. Men tanten envisas med att vi inte ska ringa. Hon argumenterar om att hennes sonsons-farfar-fars-mosters-barnbarn är påväg dit och tar hand om henne. Det visade sig att den 200-åriga tanten ställt hushållspapper på spisplattan. Bra jobbat.

Vi önskar henne lycka till samt säger åt henne att om det är något så är det bara att plinga på.

Vi splittras åt och jag säger med en ironisk-ton "God morgon".

Kommentarer
Postat av: Anna

Hahahahaha!

Jag skulle flytta efter det där, nästa gång kommer hon bränna upp huset, tro mig. Man kan inte lita på folk som är äldre än 100, det går bara inte!

2008-01-05 @ 20:15:26
URL: http://justmeanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

Trackback



RSS 2.0